Ostatni dzień wizyty słoweńskich uczniów i nauczycieli w Chełmie okazał się pełen atrakcji, podczas gdy polscy uczniowie w języku angielskim wprowadzili ich w historie lokalnych zabytków i atrakcji turystycznych. Spotkanie z duchem Bieluchem i eksploracja jego korytarzy kredowych dodały mistycznego klimatu do całej wycieczki, sprawiając, że ta okazja z pewnością na długo pozostanie w pamięci wszystkich uczestników.
BohaterON – włącz historię! to ogólnopolska kampania o tematyce historycznej mająca na celu upamiętnienie i uhonorowanie uczestników powstania warszawskiego oraz promocję historii Polski XX wieku. Projekt ma edukować Polaków, bazując na historiach Powstańców, wzmacniać poczucie tożsamości narodowej, krzewić postawy patriotyczne oraz budować wrażliwość społeczną.
Uczniowie naszej szkoły biorą w niej udział już po raz czwarty.
Autorzy akcji w tym roku postawili na emocje. Uczniowie klas 4-6 wysłuchali opowiadania Magdaleny Górskiej pt. „Tajemniczy pamiętnik”:
Po przeprowadzce na Mokotów, Rozalka, główna bohaterka czuje, że nigdy nie odnajdzie radości, która zniknęła wraz z utratą mamy. W nowym mieszkaniu znajduje jednak coś niezwykłego – stary notatnik swojej prababci, zawierający wspomnienia z czasów Powstania Warszawskiego. Opowiadanie łączy współczesność i historię, a każda strona tajemniczego pamiętnika przybliża dziewczynkę do zrozumienia losów swojej rodziny i odkrycia, że nawet w obliczu cierpienia, można znaleźć nadzieję. Na zakończenie zajęć uczniowie wykonali leporello, podsumowujące ich pracę.
Uczniowie klas 7-8 wysłuchali opowiadania Magdaleny Górskiej pt. „Uczciwy wolontariat”: Główna bohaterka, nastoletnia Emilia po incydencie z kompromitującym selfie, zostaje zobowiązana przez swoją mamę do podjęcia wolontariatu w Domu Powstańców Warszawskich. Poznaje panią Zosię, blisko stuletnią sąsiadkę, której przeszłość rzuca nowe światło na jej własne życie. To opowieść o trudach dojrzewania i odkrywaniu, co naprawdę w życiu ma znaczenie.
Na zakończenie zajęć uczniowie przedstawili swoje refleksje o wartościach ważnych dla ludzi w różnych epokach: w dobie powstania warszawskiego i współcześnie.
Czwarty dzień wizyty gości ze Słowenii był pełen atrakcji, w tym wspólnych gier planszowych oraz Wieczoru Polskiego, podczas którego uczniowie zaprezentowali zarys polskiej literatury, sztuki i kuchni. Po degustacji potraw przygotowanych przez rodziców i nauczycieli, nasi uczniowie przedstawili tradycyjny polski taniec polonez, a następnie nauczyli Słoweńców tańca belgijskiego. Na zakończenie uczniowie ze Słowenii zaprezentowali swoje miasto i szkołę, co wzbogaciło wymianę kulturową.
Trzeci dzień wizyty gości ze Słowenii był pełen atrakcji, z wycieczką do Zamościa i Roztocza, w której uczestniczyli również chętni uczniowie klas 5-8. Dzięki przewodnikowi opowiadającemu o malowniczym regionie w języku angielskim, młodzież miała okazję nie tylko podziwiać piękno okolic, ale także rozwijać swoje umiejętności komunikacyjne w tym języku.
Uczniowie ze Słowenii i ich polscy koledzy z entuzjazmem angażowali się w tworzenie tematycznych słowników angielsko-polsko-słoweńskich, co sprzyjało wzajemnemu poznawaniu języków. Praca w grupach umożliwiła nie tylko rozwijanie umiejętności językowych, ale także budowanie więzi między uczestnikami, a prezentacje nowych słów dostarczyły wielu emocji i radości z nauki. To świetna inicjatywa, która przyczynia się do integracji oraz większego zrozumienia międzykulturowego.
Wieczorem młodzież z opiekunami spotkali się na wieczorze filmowym, gdzie przy poczęstunku obejrzeli film w języku angielskim.
Pierwszy dzień wizyty uczniów ze Słowenii za nami. Goście uczestniczyli w lekcjach prowadzonych przez ósmoklasistów, gdzie mogli poznawać historie i tradycje naszego kraju, miasta i szkoły. Mieli okazję zobaczyć jak wyglądają typowe lekcje w naszej placówce i - co najważniejsze - integrować się z naszą młodzieżą, szlifujac przy okazji swoje umiejętności komunikacji w języku angielskim.