ul. Hrubieszowska 102/2,
22-100 Chełm

(082) 565 45 54
spoleczna_chelm@wp.pl

Tym razem pytanie "Za co lubię moją szkołę?" zadaliśmy najmłodszym uczniom chełmskiego społeczniaka. Ze względu na dużą ilość chętnych do podzielenia się swoją opinią, przedstawiamy dziś pierwszą część odpowiedzi.

Trwają zapisy do pierwszej klasy Pierwszej Społecznej Szkoły Podstawowej w Chełmie, na rok szkolny 2024/2025.
W pozostałych klasach również znajdzie się miejsce dla nowych uczniów. Czekamy na Was!
 
Szczegółowe informacje dotyczące rekrutacji dostępne są:
👉 w naszym sekretariacie ☎ 82 565 45 54,
👉 mailowo: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.,
👉 osobiście przy ulicy Hrubieszowskiej 102/2 w Chełmie.
 
Niech nauka stanie się przygodą - dołącz do nas! ZAPRASZAMY!

ZAKRES DZIAŁAŃ LOGOPEDY:
1. Przeprowadzenie badań przesiewowych.
2. Organizowanie pomocy logopedycznej.
3. Prowadzenie terapii indywidualnej.
4. Podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających powstawaniu zaburzeń komunikacji.
5. Wspieranie działań wychowawczych oraz profilaktycznych nauczycieli.

We wrześniu w klasach pierwszych logopeda przeprowadza przesiewowe badania, które służą wykrywaniu zaburzeń rozwoju mowy i wczesnej profilaktyce zaburzeń mowy. Badania te przeprowadzane są w formie zabawy, tak aby spontaniczne wypowiedzi dzieci pozwoliła ocenić stan artykulacji głosek oraz zdolności wypowiadania się. Badaniu podlega również budowa i sprawność aparatu artykulacyjnego: warg, języka, żuchwy oraz ocena czynności fizjologicznych tj. oddychanie, gryzienie, żucie jak również połykanie. Po przeprowadzeniu badań przesiewowych logopeda przekazuje wychowawcom terminy oraz godziny spotkań z uczniami.

W ramach terapii logopedycznej dzieci wykonują liczne ćwiczenia, mające na celu eliminowanie zaburzeń mowy i wad wymowy. Są to ćwiczenia oddechowe, fonacyjne, głosowe, rozwijające pamięć, analizę i syntezę wzrokowo-słuchową jak również szereg ćwiczeń usprawniających motorykę narządów artykulacyjnych, czyli języka, warg, podniebienia miękkiego oraz policzków. Reedukacja wad wymowy obejmuje korygowanie wadliwych głosek i wywoływanie głosek prawidłowych, a następnie ich utrwalanie w sylabach, wyrazach, zdaniach oraz mowie spontanicznej. Zajęcia logopedyczne mają na celu wzbogacanie słownika dzieci, umiejętności budowania swobodnej wypowiedzi pełnymi zdaniami, w poprawnej formie gramatycznej, ćwiczenie dykcji oraz płynnej mowy.

 

W roku szkolnym 2022/2023 uczniowie klasy 3 realizują zadania w ramach MIĘDZYNARODOWEGO PROJEKTU EDUKACYJNEGO „CZYTAM Z KLASĄ - lekturki spod chmurki” (edycja IV: „Podróżowanie przez czytanie”) wspierającego rozwój czytelnictwa. Projekt składa się z trzech MODUŁÓW (I MODUŁ od 03.10.2022r. do 31.12.2022r. PODRÓŻE PO POLSCE, II MODUŁ od 01.01.2023r. do 31.03.2023r. PODRÓŻE PO EUROPIE, III MODUŁ od 01.04.2023r. do 31.05.2023r. PODRÓŻE PO ŚWIECIE i doskonale wplata się w kierunki realizacji polityki oświatowej państwa na bieżący rok szkolny.

Czwarta edycja projektu polega na skorelowaniu czytania danej lektury ze zgłębianiem wiedzy na temat wybranych miast i krajów na kuli ziemskiej, o których będzie mowa
w czytanym tekście, ich piękna, różnorodności, kultury i tradycji. Praca z książką stanie się przyczynkiem do realizacji wielu kreatywnych zadań oraz akcji czytelniczych.

Cele ogólne projektu to:

  • rozbudzanie u uczniów ciekawości literackiej,
  • rozwijanie aktywności czytelniczej,
  • doskonalenie czytania ze zrozumieniem oraz aktywnego słuchania,
  • zachęcanie rodziców do czytania dzieciom,
  • pogłębianie wiedzy na temat wybranych krajów na kuli ziemskiej, ich piękna, różnorodności, kultury i tradycji,
  • integracja zespołu klasowego,
  • współpraca placówek oświatowych z terenu całego kraju i zagranicznych szkół polonijnych.

 

 

 

 

Słowo „lektura” jest postrzegane przez dzieci jako przykry obowiązek. Aby zmienić nastawienie uczniów, od 1 października 2022r. uczniowie klasy 3 będą realizować zadania zawarte w projekcie edukacyjnym, upowszechniającym czytelnictwo, którego założeniem jest zachęcenie dzieci do zgłębiania wiedzy na temat wybranych krajów poprzez czytanie książek. Ponadto projekt zakłada kreatywną pracę z lekturą, skoncentrowaną na nauczaniu poprzez zabawę i aktywne działanie.

Innowacja opiera się na niestandardowym sposobie pracy z lekturą. Poprzez atrakcyjne zadania projektowe, uczniowie włączą się w wiele innowacyjnych działań z tekstem.

Czwarta edycja projektu, zaprojektowana na rok szkoły 2022/2023, polega na skorelowaniu czytania danej lektury ze zgłębianiem wiedzy na temat wybranych krajów na kuli ziemskiej, o których będzie mowa w czytanym tekście, ich piękna, różnorodności, kultury i tradycji. Praca z książką stanie się przyczynkiem do realizacji wielu kreatywnych zadań oraz akcji czytelniczych.

Cele ogólne projektu to:

  • rozbudzanie u uczniów ciekawości literackiej,
  • rozwijanie aktywności czytelniczej,
  • doskonalenie czytania ze zrozumieniem oraz aktywnego słuchania,
  • zachęcanie rodziców do czytania dzieciom,
  • pogłębianie wiedzy na temat wybranych krajów na kuli ziemskiej, ich piękna, różnorodności, kultury i tradycji,
  • integracja zespołu klasowego,
  • współpraca placówek oświatowych z terenu całego kraju
    i zagranicznych szkół polonijnych.

 

 

 

W każdym z modułów zespół klasowy wybierze jedną spośród zaproponowanych lektur, do której wykona co najmniej cztery zadania.

Lektury będą czytane przez nauczyciela lub samodzielnie przez uczniów, a także przez zaproszonych gości.

Po  zrealizowaniu  każdego modułu nauczyciel umieści na stronie projektu sprawozdanie w formie opisu wykonanych zadań, dzięki czemu otrzyma od autora projektu POTWIERDZENIE realizacji tego modułu.

W celu otrzymania CERTYFIKATU końcowego dla klasy oraz nauczyciela, a także DYPLOMÓW dla uczniów, wymagane będzie zrealizowanie WSZYSTKICH TRZECH MODUŁÓW.

Narzędziem ewaluacyjnym będą karty samooceny uczniów po każdym module i na zakończenie projekt. Ich analiza pozwoli ocenić stopień realizacji zamierzonych celów. Pomoże to wyciągnąć wnioski, zaplanować pracę i ewentualnie zmodyfikować metody pracy.

DYŻUR PSYCHOLOGA SZKOLNEGO
w Pierwszej Społecznej Szkole Podstawowej w Chełmie

w roku szkolnym 2023/2024

Sala nr 2

 Kontakt mailowy z psychologiem: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

 

 Do zadań psychologa szkolnego należy w szczególności:

 

1) prowadzenie badań i działań diagnostycznych uczniów, w tym diagnozowanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu szkoły;

2) diagnozowanie sytuacji wychowawczych w szkole w celu rozwiązywania problemów stanowiących barierę i ograniczających aktywne i pełne uczestnictwo ucznia w życiu szkoły;

3) udzielanie uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formach odpowiednich do rozpoznanych potrzeb;

4) podejmowanie działań z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci i młodzieży;

5) minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych, zapobieganie zaburzeniom zachowania oraz inicjowanie różnych form pomocy w środowisku szkolnym i pozaszkolnym uczniów;

6) inicjowanie i prowadzenie działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych;

7) pomoc rodzicom i nauczycielom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych możliwości, predyspozycji i uzdolnień uczniów;

8) wspieranie nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów w:

  1. a) rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu szkoły,
  2. b) udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej w sytuacjach kryzysowych związanych ze szkołą czy też środowiskiem wychowawczym uczniów.

Konsultacje dla Rodziców – godz. 17.00-18.00


19 października, 16 listopada, 21 grudnia, 18 stycznia,
22 lutego, 21 marca, 25 kwietnia, 23 maja

 

 

 

13.12-17.12.2021                                         JADŁOSPIS PONIEDZIAŁEK-PIĄTEK   

Obiad

Poniedziałek

Zupa wielowarzywna 300 ml,

Makaron z truskawkami 200g,
Kompot 200 ml

Alergeny: 1,2,3,6,7

Wtorek

Zupa szczawiowa 300ml,

Kotlet mielony 100g, ziemniaki 200g,  buraczki zasmażane 100g, Kompot 200ml   

Alergeny:1,2,3,6

Środa

Zupa grochowa 300ml,

Pierogi z kaszą i twarogiem  300g, pekinka ze śmietaną i szczypiorkiem 100g, 

Kompot 200m

Alergeny:1,2,6

Czwartek

Rosół  z makaronem 300ml,

Potrawka z kurczaka150g, ryż 150g, marchewka z porem 100g,
Kompot 200ml

Alergeny:1,2,3,6

Piątek

Zupa brokułowa  300 ml

Ryba po grecku 100/50g , ziemniaki 200g , surówka z kiszonej kapusty 100g,

Kompot 200ml

Alergeny: 1,2,3,4,6

Podczas drugiego spotkania z partnerami z Turcji uczniowie z obydwu krajów mieli okazję bliżej się poznać oraz spróbować nauczyć się paru zwrotów w języku partnerów. Zostały przydzielone zadania do wykonania: projekt mapy i flagi wymyślonego przez nas kraju. Będziemy też szykować się do wirtualnej kampanii prezydenckiej i wyborów głowy nowego państwa.

Członkowie koła języka angielskiego „English Freaks” (uczniowie z klas VII i VIII) przystąpili do projektu eTwinning pod nazwą „eTwinland”. Pierwsze spotkanie online z partnerami z Turcji odbyło się w tym tygodniu. Poprzez współpracę uczniowie wzajemnie będą poznawać siebie, swoje kultury i zwyczaje, jak też stworzą wirtualny kraj – połączenie obu kultur z własną flagą, hymnem i prawem.

5 czerwca odbyło się spotkanie online podsumowujące nasz projekt eTwinning. Nasi EcoAvengers, czyli uczniowie klas VI i VII spotkali się z kolegami z Włoch. W około 40-osobowej grupie, każdy ze swojego domu, zaśpiewaliśmy piosenki nawiązujące do tematyki naszego projektu: "The Earth is my home" i "What a beautiful world". Uczniowie z Italii przygotowali dla nas wiersze; jeden z nich wykonał też na trąbce tradycyjną włoską melodię. Zosia, nasza uczennica, zaśpiewała przy własnym akompaniamencie utwór Michaela Jacksona "Earth song". Były wspomnienia realizacji zadań projektowych, podziękowania za współpracę i luźne konwersacje uczniów z obu krajów na przeróżne, interesujące ich tematy.

Wystawa „Drugie życie przedmiotów” nie mogła odbyć się w szkolnych warunkach Zaprosiliśmy do tego punktu programu całą społeczność szkolną. Zdjęcia prac chętnych uczniów i nauczycieli były prezentowane na bieżąco w albumie naszego szkolnego facebooka. Prace uczniów zostały umieszczone na platformie eTwinning.

Drugie życie przedmiotów

 

Z racji kontynuacji przez szkoły nauczania na odległość, nie mogliśmy zorganizować obchodów Dnia Ziemi w taki sposób, w jaki planowaliśmy. Zorganizowaliśmy lekcję pt. Reduce, reuse, recycle, podczas której uczniowie przyswoili  znaczenie tych słów oraz obejrzeli filmik edukacyjny o tym samym tytule. Poznając sposoby i zasady redukcji, ponownego wykorzystania i przetwarzania niepotrzebnych rzeczy, wypełnili quiz online, sprawdzający ich wiedzę w tym zakresie. Magda - uczennica klasy 7 przygotowała plakat ukazujący praktyczne wskazówki dbania o środowisko w codziennym życiu. Z wyrazów kojarzących się nam z proekologicznym stylem życia utworzyliśmy chmurę słowną w kształcie roślinki.

Film

Quiz